Thursday, November 14, 2013

Bukan marah sebab mendidik...



Dari petang semalam otak saya duk terbayangkan seorang ahli syurga yang telah kembali menemui penciptaNYA... Di hantar ke hospital dalam keadaan sihat untuk menjalani pembedahan jantung... hampir 2 minggu berada dalam ICU akhirnya petang semalam dia pergi untuk selama2nya... Sedih tak terkata saya.. bayangkan, anak kita yang sihat ni.. sampai masa tarikh untuk pembedahan telah tiba.. anak yang aktif, dihantar ke hospital untuk menjalani rawatan.. dengan harapan, anak kita akan kembali ke rumah dalam keadaan yang sihat.. TAPI itu hanyalah impian kita... sebaliknya sekujur tubuh yang kaku dipulangkan kepada kita... Ya Allah... betapa tabahnya hati hamba Allah (ibu arwah) tersebut... Hamba Allah tersebut jugak ada pesan jangan kita marah anak ketika anak2 masih ada.. sebab kita tak tahu selama mana Tuhan pinjamkan ahli2 syurga ini untuk kita...






Yap sayang-sayang saya sekalian.. ini yang selalu saya tegaskan dalam blog.. JANGAN MARAH ANAK...  Bila saya buat entry berkaitan JANGAN MARAH ANAK, pasti ada yang berkata MARAH UNTUK MENDIDIK TAKPA... Ye sayang-sayang... marah untuk mendidik takpa... Dalam blog saya kan tertulis JANGAN MARAH TANPA SEBAB MUNASABAH... So, entry saya sebenarnya berkaitan diri kita yang kadang2 suka sangat marah tanpa sebab munasabah... Cuba kita jangan nak mempertahankan diri dengan mengatakan yang ianya MENDIDIK... Sebab setiap kali keluar entry berkaitan JANGAN MARAH ANAK, ianya bukan pasal MARAH YANG MENDIDIK TAPI MARAH TANPA SEBAB MUNASABAH...






Sayang-sayang... nak tanya, dari 100% kita marah anak.... ada tak walau sekali u all marah anak tanpa sebab munasabah??.. Terus tengking?? Terus pukul?? Terus cubit??... Anak sepahkan umah, terus je marah2.. anak pecahkan kaca, terus je marah2.. anak menangis tanpa sebab munasabah, anak kene pukul walaupun hanya sekadar kene cubit.. anak mengamuk sebab nak sesuatu barang kita tak bagi... zasss kene pukul... Kita dah lipat baju cantik2, datang anak rosakkan balik hasil lipatan kita tu.. Pernah tak kita marah anak dengan sebab2 macam ni?... Sayang... itu adalah lumrah seorang anak yang baru nak membesar.. yang baru nak kenal dunia.. yang baru nak belajar meneroka sekeliling.. normallah jika hasil lipatan kita tu dikacau.. normallah bila rumah bersepah... normallah bila nasi tertumpah.... Sayang... percayalah, andaikata Tuhan dah ambik nyawa anak kita... time kita lipat baju, kita duk terbayang2 anak datang kacau kita lipat baju.. time kita solat, kita duk terbayang2 anak datang peluk or anak duduk dekat tempat sujud kita tu... rumah kita dah sunyi.. sunyi sebab dah takda bunyi tangisan anak lagi.. waktu ni, kita pulak yang akan menangis, menangis rindukan tangisan anak...






Kesayangan saya semua... HARGAILAH ANAK2 KITA.. belajar... belajar kawal emosi.. belajar kawal rasa marah.... Saya sendiri pun marah2 anak jugak u all.. Sebab saya pun manusia biasa... TAPI KITA SEBAGAI MANUSIA, PATUT BERUSAHA UNTUK BERUBAH MENJADI LEBIH BAIK... kalau kita seorang yang jenis cepat marah.. belajar bersabar.... Saya tulis ni untuk motivasi diri saya, selain dengan harapan u all pun akan termotivasi jugak... 






DOA MOGA KITA DILIMPAHKAN KESABARAN






رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِينَ






"Wahai Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami, dan matikanlah kami dalam kedaan islam (berserah bulat-bulat kepadaMu)" -   Al-A'raf 126






bukan marah sebab mendidik 1


bukan marah sebab mendidik 2


tekan SINI untuk perkongsian bersama





No comments:

Post a Comment